| 26 juni 2009, 02:24
|
| Ik heb het woord 'zjat' altijd voornamelijk in de Kempen horen gebruiken, bv. 'een zjat kaffe'. In het Antwerps 'van't stad' lijkt 'zjat' me eerder zeldzaam, omdat je meestal hoort: 'e koemmeke koffe', (wel bijna altijd het verkleinwoord 'koemmeke', eerder dan 'koem'). Wa tenkte golle? |
| 26 juni 2009, 03:12
|
| Ík hem öteraard gin idee, mor wel nog een vraag - waar kom et algemiên-vlomse "tas" vandaan, en precies hoe Hollands klinkt "kop"? |
| 26 juni 2009, 10:00
|
Richard Meulders (26 juni 2009, 02:24)
Ik heb het woord 'zjat' altijd voornamelijk in de Kempen horen gebruiken, bv. 'een zjat kaffe'. In het Antwerps 'van't stad' lijkt 'zjat' me eerder zeldzaam, omdat je meestal hoort: 'e koemmeke koffe', (wel bijna altijd het verkleinwoord 'koemmeke', eerder dan 'koem'). Wa tenkte golle?
allebei Aentwaerps volges mij, al is 't goe meugelijk da "zjat" van de Kempe komd. mor 'k em et toch oek veul g'oêrd in 't Aentwaerps dus dan is et Aentwaerps vör mij. Volges mij: koemmeke = kopje zjat = mok tas kan vör alletwiê gebrökt wörre |
| 26 juni 2009, 10:02
|
Grytolle (26 juni 2009, 03:12)
Ík hem öteraard gin idee, mor wel nog een vraag - waar kom et algemiên-vlomse "tas" vandaan, en precies hoe Hollands klinkt "kop"?
|
| 28 juni 2009, 15:50
|
| Tas idd algemiën zuidnederlands, kend mànne maat uit Mostricht oek. Ne kop is alliën mor oew oëd :) Tas komd van 't Fraens tasse zou ek zegge, grytolle. Une tasse de café, ofzoeiet (zoe goed is màn Fraens na oek nimiër) |
| 28 juni 2009, 16:04
|
| Nog e klein bewijs vör d'ollandsad van 't woord: m'n vriendin zou "een kop" zeggen in 't onwrslijk geval da' ze da woord gebrökt (dus weges et echte woord "een tas") Yup, 't is idd Fraens van oêrsproenk... mor oek wel gebrökt in 't Döts: "tas" (kop) = die Tasse "tas(ch)" (zak) = die Tasche Mij Fraens is oek ne raemp... 'k Kost bekan ginne koffe bestelle toengs a'k in Brussel was :D |
| 28 juni 2009, 16:27
|
| Een zjat is bâ os oatsloatend e "kopje". |
| 11 november 2009, 16:21
|
| Koem en koemmeke : een koem koffe maar oek een koem soep (groter) en een koem salaad ( nog groter) |