Antwerps.be - alles over de Antwerpse taal

Aentwaerps Nederlands

Menu

... of dubbelklik op eender welk Antwerps woord op deze site!

Sabotage: theorie in verband met herkomst van het woord
28 juni 2009, 13:04
Dennoman
Roight, alle fans van ethymologie: spits de oren, want ik heb een theorie :)

Het woord "sabotage" zou volgens de meeste bronnen afkomstig zijn van een reeks stakingsacties die in Frankrijk plaatsgevonden zouden hebben tijdens de vorige eeuwwisseling. Boze arbeiders zouden toen hun klompen ("sabots" in het Frans) in de machines gegooid hebben en zo onklaar gemaakt. Het Nederlandse equivalent van sabotage zou in deze zin dus "verklomping" of zoiets kunnen zijn.

Nu moet het toevallig lukken dat een sabot ook een andere betekenis heeft. In de artillerie wordt een sabot gebruikt om een projectiel beter in de loop van een kanon te doen passen zodat de luchtdruk maximaal is, er geen lucht langs de zijkant van het te kleine projectiel ontsnapt en aldus het voorwerp verder en efficiënter afgeschoten kan worden.

Nu moet het óók lukken dat het Engelse woord voor klomp "clog" is en dat "to clog/be clogged" ook "verstoppen" betekent (bvb. van toiletten, waterleidingen of aders en bloedvaten).

Zou dit alles iets met elkaar te maken hebben of beeld ik het me gewoon in? :p
28 juni 2009, 15:43
Doederik
gon ek mà volgende week tuis is over buige:)
22 december 2014, 21:44
Anoniem
Dennoman (28 juni 2009, 13:04)
Roight, alle fans van ethymologie: spits de oren, want ik heb een theorie :)

Het woord "sabotage" zou volgens de meeste bronnen afkomstig zijn van een reeks stakingsacties die in Frankrijk plaatsgevonden zouden hebben tijdens de vorige eeuwwisseling. Boze arbeiders zouden toen hun klompen ("sabots" in het Frans) in de machines gegooid hebben en zo onklaar gemaakt. Het Nederlandse equivalent van sabotage zou in deze zin dus "verklomping" of zoiets kunnen zijn.

Nu moet het toevallig lukken dat een sabot ook een andere betekenis heeft. In de artillerie wordt een sabot gebruikt om een projectiel beter in de loop van een kanon te doen passen zodat de luchtdruk maximaal is, er geen lucht langs de zijkant van het te kleine projectiel ontsnapt en aldus het voorwerp verder en efficiënter afgeschoten kan worden.

Nu moet het óók lukken dat het Engelse woord voor klomp "clog" is en dat "to clog/be clogged" ook "verstoppen" betekent (bvb. van toiletten, waterleidingen of aders en bloedvaten).

Zou dit alles iets met elkaar te maken hebben of beeld ik het me gewoon in? :p

De verklomping gebeurde niet in Frankrijk maar wel in het oproer in Luik in 1864.
22 december 2014, 22:03
Anoniem
Om een en ander toch wat rechter te zetten.
Verklomping was een Waalse, en geen Franse uitvinding.
Zie eventueel:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sabotage