Antwerps.be - alles over de Antwerpse taal

Aentwaerps Nederlands

Menu

... of dubbelklik op eender welk Antwerps woord op deze site!

discutabel
pag. 1 2
13 november 2009, 00:12
derek
Veurbelde van woorde die nau as Onregelmatig gemarkeerd ston:
* vöftig da's import
in 'tantwaerps ist [f/v]eftig met de e van bed, met, fles en de v wört f als feftig alien staa maar in zeêvenveftig met een v

* zeênewe, oêk zemelweên

Veurbelde van woorde die nau as Discutabel gemarkeerd ston:

* sepap of soepap
* kilometrik of kilemetrik gebruikt mor een K
13 november 2009, 02:07
Krommenaas
derek (13 november 2009, 00:12)
* vöftig
in 'tantwaerps ist [f/v]eftig met de e van bed, met, fles

veftig en vöftig wörren allebei gebrökt. ze ston trouwes allebei al in de woordenboek.

der zen veul woorde wor da' veelgebrökte variaente van bestaan, en die moeten ammol in de woordenboek.

en de v wört f als feftig alien staa maar in zeêvenveftig met een v

da's dus de rede da' de spelling as Onregelmatig gemarkeerd is.

* zeênewe

hm nau da' ge 't zegd!
13 november 2009, 11:02
Doederik
is zenewe me een eê?
13 november 2009, 11:57
Krommenaas
't lekt me wel te kunne

btw feitelijk zouwe we 't toch meh een u kunne spelle, nor analogie meh' d'aender verdofte klinkers
13 november 2009, 18:21
Grytolle
"zênewachtig" is wel handiger

derek: klinkt de ê gelak in "keês"?
14 november 2009, 17:18
Krommenaas
zagemeêl - ik zou zagemiêl zegge
14 november 2009, 17:41
Grytolle
o_O afliêre?
14 november 2009, 18:28
Doederik
idd

meêl is iên van die ou eê-woorde da nau onzeker zen, volges onderzuuk van Neys nor et Aentwaerps klinkersysteem in de jare 90 (telkes on 6 ouwer en 6 joenger mense da tuis elken dag Aentwaerps klapte)vroeg em onderaenderen oek e paar eê-woorde gelak rêge, beêr en meêl (volges mij zat dad artikel trouwes oek in die scans van artikels da 'k ollen oêt is em deurgetorrent). Rêgen en beêr b'oude nog redelak goed un eê, meêl wier inderdaad nog mor deur 1 of 2 van die ou peekes gezee, mor oemda' de rest der ofwel meel, ofwel miêl van mokte dus et toch ni echt duidelak was welk van de 2 et nau was gewörre, em ek mor beslote den tradisionele vörm oep te neme.
Zeker oemda' de Grutol zjust meêl od toegevoegd (da was oek de rede da 'k on zagemeêl docht)
14 november 2009, 18:29
Grytolle
'k denk trouwes da flip zelf t'akkoord was meh "meêl" auf sich :p
14 november 2009, 18:31
Doederik
ik vin "knijpe" trouwes nog alted gi goej aentwaerps dus stem derveur oem da ni in den diksjoneêr te zette. zeker oemda "nijpe" der al insta.

en grave alted -> graafde?
as et ni' gróef is zou ek zelf grofde dervan make trouwes. Ze grofde ne put. IJ grofd ne put.
14 november 2009, 18:37
Grytolle
Doederik (14 november 2009, 18:31)
ik vin "knijpe" trouwes nog alted gi goej aentwaerps dus stem derveur oem da ni in den diksjoneêr te zette. zeker oemda "nijpe" der al insta.
mss der een deurverwijzing van make?

en grave alted -> graafde?
kweeni zeker, past mor aan a' g'iets erover zou liêre
as et ni' gróef is zou ek zelf grofde dervan make trouwes. Ze grofde ne put. IJ grofd ne put.
klinkt idd wrs! dus oêk in de serrewörrigen (??bah, 'k zen de juste vörm weral vergete, vuugd 'em gêre tóe on de woordenboek) tijd^^
14 november 2009, 18:43
Grytolle
Doederik (14 november 2009, 18:28)
idd

meêl is iên van die ou eê-woorde da nau onzeker zen, volges onderzuuk van Neys nor et Aentwaerps klinkersysteem in de jare 90 (telkes on 6 ouwer en 6 joenger mense da tuis elken dag Aentwaerps klapte)vroeg em onderaenderen oek e paar eê-woorde gelak rêge, beêr en meêl (volges mij zat dad artikel trouwes oek in die scans van artikels da 'k ollen oêt is em deurgetorrent). Rêgen en beêr b'oude nog redelak goed un eê, meêl wier inderdaad nog mor deur 1 of 2 van die ou peekes gezee, mor oemda' de rest der ofwel meel, ofwel miêl van mokte dus et toch ni echt duidelak was welk van de 2 et nau was gewörre, em ek mor beslote den tradisionele vörm oep te neme.
Zeker oemda' de Grutol zjust meêl od toegevoegd (da was oek de rede da 'k on zagemeêl docht)
oei, was vergeten van iêst et eê-artikel te checken vör te zing of "rêge" derin stoeng veurda 'k et tóevuugde... wa doen me dermee?
14 november 2009, 19:34
Krommenaas
'k zou alted inclusief zen, kan gi kwaad as er te veul in sta, mor schrijfd informasen over archaïsch zen (meêl) of gin authentiek Aentwaerps (knijpe) derbij, meh ne link nor et goei woord derbij.

gróef bestod alleszins, grofde ni denk ik, dan zou 't oek gij grofd moete zen en dad is ni.
14 november 2009, 19:34
Krommenaas
Grytolle (14 november 2009, 18:43)
oei, was vergeten van iêst et eê-artikel te checken vör te zing of "rêge" derin stoeng veurda 'k et tóevuugde... wa doen me dermee?

wa's 't probleem?
14 november 2009, 19:44
Grytolle
dad da wel in de woordenboek stoh mor ni in de lijst:) iet mut volges mij aangepast wörre
14 november 2009, 20:04
Doederik
ok gelak ik ierbove postte zou grofd volges mij oek wel kunne mor mss ee' da miêr me klemtoên te make
die ne put grofd vör een aender vald der zelf in
lekt mij ni onmeugelak

mor graafd evegoe dus
14 november 2009, 21:15
Krommenaas
'k zou denke da 't gewoên rege is. best Derek vrage.
14 november 2009, 21:52
Doederik
as ek in Wannes het beste "ik staan al jaren in de rêge" en ietske duidelijker in "cafeke zonder naam" löster vin ek toch da' de ee van rêge daar verschild van de wannes z'n aender ee's

Mor ne mens oêrd altijd wad at em wild oêre dus worsch. oêrde gij et ni, en ekikken et wel.
17 november 2009, 15:37
derek
Krommenaas (14 november 2009, 21:15)
'k zou denke da 't gewoên rege is. best Derek vrage.

Regen (eemelwater, engelenpis) dat is volgens mij reêge met deze ee van peêrd en geêl

en oep de vraag zenewe hebbik mij vergist van spelling
het is zeenewe met de zelfste ee als in beet en ons trees
het is oek zeemelweeje

Filip ik denk dat het nodig is dat we een vertaalpagina maken van Aentwaerps (de gebruikte notatie) en de IPA met voorbeelden uit nederlands en andere talen zodat ik een objectieve vergelijking kan maken en de spelling juist weergeven. soms lijkt het dat ee klank niet op de spellingspagina staat of dat ik iets verkeerd interpreteer.
17 november 2009, 16:25
Doederik
Ik schrijf vandenaved wel een artikeltje in IPA da' dan oep de site kan. 'k Zen wel verrast da' g' IPA kund leze:)
pag. 1 2