Antwerps.be - alles over de Antwerpse taal

Aentwaerps Nederlands

Menu

... of dubbelklik op eender welk Antwerps woord op deze site!

Suggesties - woorden voor het woordenboek
pag. 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 17
24 juni 2009, 01:23
Grytolle
een deken (o?), dekes, een dekeske
Meh ou wil ek schuile, onder ou deke, vaer weg van vernielzucht en zielloês beton

Anm: v/m in Vandale, verschil AN-Antw/Vl?
24 juni 2009, 01:25
Grytolle
e littiêke(n), littiêkes, e littiêkentshe
Diê steek eed e littiêken achtergelate.
24 juni 2009, 01:27
Grytolle
ne gaenk, gaenke(n), e gangeske/gaenkske?
Zoewel 's aves as in de vruugte, 't lêve god ier z'ne gaenk
24 juni 2009, 01:28
Grytolle
e gat, gate(n), e gotshe
Et gotshen in d'ozonlaag da' grutter wörd of klender
24 juni 2009, 01:30
Grytolle
een beleke, beleke(s)
Mor ze bezien oe altijd vies a' ge ni in 't beleke past.

Zo! Da was alles uit 't stuksken over verkleinwoorden in filip z'nen boek
24 juni 2009, 09:11
Doederik
vóet, meervoud vóeten oek me lange oe natuurlijk.

tuin, ni bestaand woord dus ni relevant. int verkavelingsvlaams wel mannelijk. maar Hollands.

draardje zou ik draajke schrijve, ni drojke. de uitspraak is toch ui just gelak as aaj

lied wordt eigelijk ni gebruikt int antwerps, bij mijn wete moette eigelijk altijd "e lieke" zegge, de ni-meervoudsvorm komt ni voor.

deke, dekes, dekeske: eigelijk "sözze", deken is standaardtaal. maar in holland idd "de deken", in vlaanderen "het deken"

tiêke: zonder n. ik zou verkl. tiêkeske maar in littiêke twijfel ik. maar -(e)-ntje-verkleinwoorde bestaan in princiep ni int antwerps.

gaenk: -ank alleen int enkelvoud, meervoud gange, verkleinwoord gangeske. vgl plaenk, plangeske.
24 juni 2009, 14:33
Grytolle
ik nam "baenk" in de woordenboek als voorbeeld voor gaenk

volgens filip heeft oi/oj een andere uitspraak dan aai/ui, geen idee hoe

(lit)tiêke(n) is met den uitgang -e(n)
24 juni 2009, 14:44
Grytolle
Grytolle (21 juni 2009, 22:26)
dus:
-abiêl
-minnestriêl (vandale: minstreel)
-truwiêl

cliëntiêl (de – ): clientèle?
zag die net in nen tekst over verkavelingsvlaams enzo
24 juni 2009, 15:48
Anoniem
ik zou draadje ook wel als drojke uitspreken, maar dan in verkavelingsvlaams. int antwerps met aaj/ui
24 juni 2009, 17:04
Krommenaas
Grytolle (24 juni 2009, 14:33)
volgens filip heeft oi/oj een andere uitspraak dan aai/ui, geen idee hoe

't iên is kört en 't aender is laenk!
29 juni 2009, 14:22
Doederik
zaal - zadel (zee màn grutmoeder nog wel is)
zou ook wel mannelijk of vrouwelijk kunne zijn (onzijdig int nederlands) maar daar moette we mss nog ne keer iemand over checke
29 juni 2009, 15:25
Grytolle
Tenzij idd alted onzijdig, zou ik rajen da't mannlijk is aangezing den uitgang.. trouwens ook mannelijk in 't duits (Der Sattel)
4 juli 2009, 18:26
Doederik
ik wacht nog altij op geraje/g'raje/graje (raden in de betekenis deviner), en daarbij gerödsel/g'rödsel/grödsel (raadsel). Oe ge t et best spelt volges uw regels kan ek zo ni' zegge.
8 juli 2009, 13:36
Doederik
kot - gat. ik weet da et in vlaamsbrabant ook bijv een kot in oewen tand is, maar de enigste combinatie waarin ik et in et antwerps wel is hoor is "tot e kot in de nacht"
8 juli 2009, 14:29
Doederik
ik zag beeleke en inbeele der nog ni instaan. (eventueel me 2 e's te schrijven of anders moette op en ander manier aanduiden da et geen ë's zijn... beleke (kunde leze as beleeke??) en inbele (ien-bölö?) lijke mij ni duidelijk genoeg
9 juli 2009, 13:48
Krommenaas
Doederik (4 juli 2009, 18:26)
ik wacht nog altij op geraje/g'raje/graje (raden in de betekenis deviner), en daarbij gerödsel/g'rödsel/grödsel (raadsel). Oe ge t et best spelt volges uw regels kan ek zo ni' zegge.

geraje sta' derin
voor de rest hebben we geen twee bronnen denk ik?

ik zag beeleke en inbeele der nog ni instaan.

beleke toegevoegd, "inbele" = inbeelden?

zijn ni onduidelijker dan "dele" en "bedelen" in 't NL - open lettergreepregel suckt nu eenmaal.
9 juli 2009, 17:32
Anoniem
ik docht da grötsel bij smout stond, en godjummenas gretsel, me die rare spelling e voor ö da ge overal zie bij ander antwerpsspellers. maar ik zoek nog wel een ander bron dan ver u:)
in de WNT geraden en geraadsel "algemeen zuidnederlands" blijkbaar
9 juli 2009, 17:34
Anoniem
maar dus graken schrijfde ook geraken, en andere ge- voorvoegsels voor l of r, en veraendere ipv vraendere/v'raendere? goed om wete
9 juli 2009, 17:34
Anoniem
ow en nog vergete, inbele idd inbeelden, zo zegge wij da hier toch, weet ni of da de algemeen uitspraak van inbeelden is?
9 juli 2009, 18:09
Anoniem
http://aentwaereps.blogspot.com/2008_12_01_archive.html
http://aentwaereps.blogspot.com/2009_04_01_archive.html

bà alletwië kunde zuke oep gretsel, aangezien da' de godjummenas een normaal körte e altèd as "é" schrèfd mè een accentje deroep, en alliën de doeffe e/ö zonder accent aigue, kunde da we las grötsel = gerödsel leze.
Smout erinnerde ek mij verkiërd, 't was geraje da' daar instoeng.

http://www.google.com/search?q=greutsel&hl=nl&rls=com.microsoft%3Anl-be%3AIE-SearchBox&rlz=1I7DABE_nl&sa=2
Iëste link nor onze Lierse vrind z'nen diksjoneër, is gin Aentwaerps mor 't wijsd wel in dezelfste richting, darde is mss nen onbetrouwbòre woordenboek mor 't is persies wel dör nen Aentwaerpenèr geschreve...
pag. 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 17