Antwerps.be - alles over de Antwerpse taal

Aentwaerps Nederlands

Menu

... of dubbelklik op eender welk Antwerps woord op deze site!

Röcht uit'faboert
25 juli 2010, 19:20
Anoniem
Ons moeder sprak altijd over het 'röcht" (zo geschreven als ik de spelregels van de Antwerpse fonetica heb gesnapt) uit het 'faboert'

Waar Faboert vandaan komt heb ik uitgevogeld, maar weet er iemand waar ze de term 'Röcht' vandaan had? (Röcht kwam volgens ons moeder voornamelijk van't Faboert of van Den Dam... Ikzelf heb daar geen mening over :-)

Groetjes

Ivo
25 juli 2010, 19:56
Doederik
En wa zou het precies moete betekenen? of hedde daar geen idee van...

De vorm röcht zou moeten zijn afgeleid van ruicht of reucht (of ruigd/reugd) maar wat dat die zouden moeten betekenen zou k ook ni weten.

UPDATE: aha, t vlaams woordenboek heeft het:
http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/ruigt

k zou denken da het komt van ruig (ruw) + -te? gelijk mugte van muug + te...
25 juli 2010, 21:48
Grytolle
Doederik (25 juli 2010, 19:56)
k zou denken da het komt van ruig (ruw) + -te? gelijk mugte van muug + te...
klopt, gelijk blijkt van 't geslacht in antw idioticon (zie comment bij het vl-woordeboekartikel)
1 augustus 2010, 20:13
Luc
RUCHT

Woordsoort: znw.(v.)

Modern lemma: rucht
znw. vr. Een sedert lang verouderd woord, mnl. ruchte: het roepen, geschreeuw, gerucht, faam, dat nog door KIL. vermeld wordt (”Rucht, ghe-rucht. Fama, tumultus”). Reeds in het mnl. was gheruchte, gerucht gebruikelijker. Behalve in dit woord, leeft rucht nog voort in ruchtbaar en in berucht (eig. verl. deelw. van de afl. beruchten); ook komt het voor in enkele thans verouderde afleidingen (zie hieronder). Mnl. ruchte, mnd. ruchte, rochte is een afleiding van het woord dat in het ohd. hruoft: geroep, geschreeuw, luidt en dit behoort bij roepen.
2 augustus 2010, 15:42
Grytolle
da lekt mij een aender woord... u en ö klinken iêl verschillend in 't Aentwaerps
22 augustus 2010, 15:46
Anoniem
'Röcht" is in 't Antwerps een ander woord voor uitschot
25 augustus 2010, 14:45
Moestash
Klopt, het betiêkend 'uitschot'. 'Röcht uit 't fabóer' is dan 'uitschot uit de randwijk'. In 't fraens was 'faubourg' een aanduiding vör 'buiten d'eigenlake stad', ba uitbreiding de wijken wor asda d'armen en 't gemiên volk wonen.

Nog tot vaer in de twintigst iêuw hadde nog 'die van buite de walle' ( de wallen of veste ware de Speunse verstaerkinge, wor da naa de leie zen). Da was wel giê röcht ni meer, mor toch mor aardig volk, giên echte...

Vör den oôrsprong tip ik iêrder oep 'het geruigte', gelak Grytolle al ad geschreve.
25 augustus 2010, 14:54
Moestash
Nog e schepke d'er bovenoep:
Faboert van het Franse Faubourg (tussen Schoolplak en Schijnpoort); 11° wijk
te vinden oep http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpen_%28district%29

Naa wete w'iniêns wor da 't röcht zat...