Antwerps.be - alles over de Antwerpse taal

Aentwaerps Nederlands

Menu

... of dubbelklik op eender welk Antwerps woord op deze site!

geluidsfragmentjes
14 maart 2009, 16:02
Doederik
Ik was deur de woordenboek on 't blojre en ik merkte da bà de "s" (in alle geval oep mijne computer) "saf" min of miër as "staf" deruitkomd, "stakosh", en bà salu en salukes lèkter percies oek ne second tusse de s en de volgende klank te zitte. Raar. Schaai klinkt làk "s-s-choai", enzoeë.
15 maart 2009, 00:55
Krommenaas
da's wrschl een combinase van mijn poging oem duidelijk t'articuleren en ne slechte micro.

as soems iemand aens de woorde zou willen oepneme zou 'k daar iêl blij meh zen. 'k ston nog bekan duzend woorden achter trouwes :/
15 maart 2009, 01:12
Grytolle
ik heb ne microfoon (ik krijg "micro" ni over mijn lippen want dat is ne microgolfoven in mijn moedertaal:D) en een goei namaakuitspraak ;)
15 maart 2009, 10:08
Doederik
ik zeg ook soms wel micro tege de mikrogolf zelle ('magnetron')
15 maart 2009, 12:20
Krommenaas
sorry native speakers only :p
15 maart 2009, 16:53
Doederik
zijt gij eigelijk native?
15 maart 2009, 18:18
Krommenaas
van Maerksoem
15 maart 2009, 19:31
Doederik
Ae, ik em nog 6 jaar oep Singt Jan gezete... mor ik bedoelden eigentlak ofda' g oek native speaker waard...
15 maart 2009, 19:43
Krommenaas
'k sprak as kind Aentwaerps thuis ja, da's toch wa' ge bedoeld eh?
15 maart 2009, 19:56
Grytolle
moedertaalspreker ffs :P
16 maart 2009, 01:08
Doederik
Ja idd... gewoon da k nog weinig mense van deze leeftijd ken da nog van huisuit echt antwerps spreke...
16 maart 2009, 09:57
Krommenaas
mja echt Antwerps weet ek ni. ik was het alleszins helemaal verleerd door 6 jaar in Brussel en dan 3 jaar in Leuven te wonen. dan terug geleerd door m'neigen wa te forceren, en een jaar geleden sprak ik vrij goe spontaan Antwerps. Maar inmiddels is het weer minder wegens half jaar dagelijks samengewerkt meh ne Limburger en samen gaan wonen meh m'n Vlaams-Brabantse vriendin. 't is moeilijk om uw taal te blijven verzorgen tussen al die boerekes :(
16 maart 2009, 10:45
Doederik
echt vlaams brabants is persies lek antwerps
16 maart 2009, 10:46
Doederik
hmm editbutton vind ek nog ni... maar iig ja int "buiteland" wone is idd wel nefast.
16 maart 2009, 11:35
Kletskop
'k gaan iet maken da ge uw bericht kund editen zolang er geen later bericht in dezelfden draad is

en kunde gij nog goe Aentwaerps?
16 maart 2009, 11:52
Doederik
nooit ni as moedertaal gehad, alleen via via opgepikt, ging vroeger iig wel e stuk beter as nu :) uitspraak aanpasse duurt ni meer as 1e nacht goe slape, maar uitdrukkinge en woorde kome der wel op en veel hollandsere manier uit
11 november 2009, 13:42
derek
Awel das een onderwaerep wördak meneige na is gon me moeie seh

- geboren 50 jaar geleje in Maereksoem
- Auwers : moeder van maereksoem (d'au'karek) '29-'06 - pa van de mechelse plein (st joris paroche) '30
- Groêtauwers
- Pa : bompa geboren in de Seefhoek (Gijsstrot) '01-'75
bomma de Leie (Hof van Leysen, Markgravelei) 1900 -'67
- Ma : Vaa geboren in Maerksoem 1900-85
Bonneke geboren in Maereksoem '08

Liegere school : Van Maerlandtstraat (leefde aan t'Sinshansplein en on de plak)

Lieger Middelbaar : Kleêrestrot, Gastesstrot
Hoeger Middelbaar : Normaalschool (pestalozzistrot) en dan de sportchool Columbiastrot (Loechtbal)

Dernaa in St Andries ( 4e wijk) gaan woêne tot 1990 , dan efkes in Eêkere, en dan Maereksoem
maar ik blijf iel vool in St Andries kome

Wij emme thuis altijd Antwaerps geklapt en ikke zelfs iêl plat, maar ik kon me da permeteren want ik kon iêl goe AN (in't school, en ba formeel taalgebruik) en ik kan zelfs Ollans klappe

ass verleeje jaar oep ATV de Fraense uitzongde zennekik oep ne wiêr blijve zitte oemda ze allemaal fauten mokten mejoepe, t'was voer oe ka oep te frête, ik kreeg der iet van (als wast ne floere)...
k'em man naagele afgekloven tot on man ellebogen - amaai men kl*êten wa was da

Ik verzaamel "Aentwaerps", Jack de Graef en Eddy van Hee, de George (van Cauwenbergh RIP) emme boekskes geschreven wer dagge iel veul kunt uithale