Antwerps.be - alles over de Antwerpse taal

Aentwaerps Nederlands

Menu

... of dubbelklik op eender welk Antwerps woord op deze site!

öweige of eweige
17 maart 2009, 13:37
Krommenaas
'k gon ier regelmatig dinges poste wor da 'k et zelf moelijk meh em, oem is aender miêninge t'oêre.

vör den twidde persoên enkelvoud wörre buite de volle en gereduceerde vörme ae/aewe/aeweige en oe/oewe/oeweige dikkels oêk de vörme ö/öwe/öweige gebrökt. die zen misschin gin zuiver Aentwaerps denk ik mor 'k moet ze wel kunne schrijve. in 't begin schreef ek z'alted meh ö, mor derna zen ek overgeschakeld oep e. da's wellicht correcter mor kunde fout leze. wad is 't beste?

veurbelde:
* dóed aeweige een plezier en gefd öweige ni' zoê'n air
* ge dóe 't ni' vör de smaak en ni' vör oe plezier mor vör öweige te bewijze
* gij noemd eweige mijnen beste vrind
* golle vind eweige misschin wriêd intelligent
17 maart 2009, 15:00
Doederik
ik schrijf normaal eweige maar eb er ni echt een rede voor behalve omda "e" de normale schrijfwijze is van een doffe e in pers. vnw. Gij, ge; wij, we; aa(w), e(w).
Ik gebruik zelf nooit "oe" maar altijd "e" als gereduceerde vorm maar das miss. ne plattelandsvorm ;) ier in Zandvliet is da iig evegoed als oe
17 maart 2009, 17:11
Grytolle
ö is veel duidelijker

gij ge, wij, we etc doen der ni toe, daar sta de e op 't eind van 't woord...
't enige geval van een doffe e gespeld als /e/ is "(h)et" (en dan "(d)er")

eweigen doe me denken da't ne bijvorm van "ef" is
17 maart 2009, 17:31
Anoniem
en wa is "ef" dan wel?
17 maart 2009, 17:52
Grytolle
Ander variant van "u(w)" :P (die volgens mij ni voorkomt in antwerpen stad)
17 maart 2009, 23:20
Doederik
hmm... ge bedoelt kempisch ei, verbogen eive? Ze zeggen wel "eiven hond" maar zonder uitgang ist ei, ni eif/ef
17 maart 2009, 23:45
Grytolle
Ze zei echt "ef" als voorwerpsvorm
18 maart 2009, 11:27
Doederik
waarvandaandan?
18 maart 2009, 14:29
Grytolle
Geel
18 maart 2009, 15:34
Doederik
d enigste constructie waar da kik er in de kempen een vergelijkbare vorm van aantref is d'opgave van tongerlo voor 'de jouwe', d'èèf. Als possesivum of als objectsvorm vind ik daar alleen maar oa of èè in de geburen.
18 maart 2009, 17:26
Grytolle
In elk geval de notatie "e" in "eweige" zou ik eerder als [ɛ] uitspreken dan als [ə]