Antwerps.be - alles over de Antwerpse taal

Aentwaerps Nederlands

Menu

... of dubbelklik op eender welk Antwerps woord op deze site!

a - ae - aa - au - de a-verwaente klaenke
pag. 1 2
12 november 2011, 11:50
Krommenaas
derek (12 november 2011, 02:21)
dat heb ik nie gezegd nau au vrau sprekt axle allemaal hetzelfde uit

ik eb oe zjust e veurbeld gegeve worin dat 'em nae en ae iêl duidelijk NI gelak vrou uitsprekt. ge meugd gah 't licht van de zon ontkenne mor ik gon daar echt ginnen tijd ni miêr in steke.
12 november 2011, 12:12
Krommenaas
derek (12 november 2011, 02:08)
Ik stel veur dawwe dat over een pint doen is dat meugelak ?
mor da's inderdaad mijn veurstel , ik wil oêk nie dawwe in fonetisch vervallen...

wel, rationeel gezing vin ek dad oek de beste oeplossing, mor meh et oêg oep gewenning - altijd nen belangrijke factor - is d'uidig oeplossing praktischer.

btw meh alle respect, mor ik vin da' ge pas veurstelle over Aentwaerpse spelling kund doeng a' ge zelf oep e logische en vöral consistente manier iêlder Aentwaerpse tekste kund spelle. aens kunde zelf ni weten oe bruikbaar dad oe veurstelle zen.
12 november 2011, 14:20
Grytolle
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerps#Klinkers

ier em ek indertijd aparte fonetische tiêkes tóegekend on alle fonemen ("eige letters": i vs. e; soos vs. vrau) en allofone (verschillen in uitspraak nörgelang d'oemliggende klaenke: é vs. è; sous vs. vrau - dus een kweste van interpretase, mör oemdat der wel sprekers zen die ze verschilllend uitspreke vin 'k dees lesten een beter beschrijving) van et Aentwaerps... da' zoude gemakkelak as e vertrekpunt kunne gebruiken oem dinges uit te teste, derek

d'iênig afwijking vör au gevuul da' ge goh' vinne is wrs da 'kik "oo" en "ou" ni as samevalle beschrijf in 't artikkel ('k zou aerges een noot mutte tóevuge die zee' da ze vör veel sprekers dezelfde klinke)

as g'echt dinge wild uitteste zoude nen tekst mutte schrijve wörin da alle meugelake klaenken e paar kiêr veurkome, dan kan 'k dor e script van make zoeda' ge gewoên schrijfwijzes mut tóekennen on elk foneem/elken allofoon

edit: en ik vind da' zen posts nau wel consequent genoeg zen vör mee te discutre.. 't probleem was iêder dat 'em d'ou discusse ni od gezing en oêk ni 't artikkel over den etymologische regel... 't artikel od 'em wel kunne vinne, mor ou discusses is echt ni eve simpel :), dus nog wa' geduld, flup!
12 november 2011, 15:20
derek
Krommenaas (12 november 2011, 11:50)

ik eb oe zjust e veurbeld gegeve worin dat 'em nae en ae iêl duidelijk NI gelak vrou uitsprekt.

ge hebt een vörbeld gegeven - iên dak niet kan oêre want er is giêne link

ge meugd gah 't licht van de zon ontkenne mor ik gon daar echt ginnen tijd ni miêr in steke.
en as da den toên is van de discuse - sorry dan gonnekik na de6es toernure daar echt ginnen tijd ni miêr in steke!.

salut en de kost he manne!
12 november 2011, 15:51
derek
In't licht van deês discuse hemmek de vebeteringen on ae/aew/aewe terug gedraaid
ze ston terug gelak Krommeaas ze had gemokt.

vermist dakik het licht van de zon ontken .. nemen we afscheid van mekaar, ge meu manne login schrappe

Salut
12 november 2011, 23:42
Grytolle
neje, kom trug derek!! :(
19 november 2011, 18:54
Krommenaas
ik kost ni wete da' ge dor ni kost nor lösteren eh. a' ge meh' zoeveul zekerad over den Axl z'n uitspraak sprekt mag ek wel veronderstelle da' ge z'ne cd ed.
pag. 1 2