Antwerps.be - alles over de Antwerpse taal

Aentwaerps Nederlands

Menu

... of dubbelklik op eender welk Antwerps woord op deze site!

mörg (dronken) en röcht (uitschot)
19 februari 2013, 19:32
Filip Lagey
Dag Antwerpenaars

Ik gebruik graag de woorden mörg (dronken) en röcht (uitschot). Probleem is dat ik deze woorden niet vind in het woordenboek. Ik vind zelfs geen enkel woord in het woordenboek. Er verschijnt niets op mijn scherm wanneer ik een woord intyp. Soms na een zoekopdracht vermeldt de website 'Er beginnen [...] woorden met [...], maar dan toont ie niet eens die woorden.

Eventuele technische problemen met de website zijn echter niet de hoofdzaak. Wel de correcte spelling van mörg en röcht en waar die woorden vandaan komen.

Alvast dank.

Groeten
Taalisman
20 februari 2013, 22:27
Doederik
Hm, da was me nog ni oepgevalle, 'k zal den administrator is ne mail sture.

Mörg is etzelfste woord as et ABN 'murw', alletwiê van et Middelnederlands "morwe". (wiêk, zocht)
Et Nederlands ee' dan de w bewaard, et Aentwaerps ee' dor een g van gemokt mor on d'Aentwaerpse ö kunde wel beter zing da 't van een "o" komd.

Mörg betiêkend oek ni alliên "dronken", mor oek "gaar" gelak as "de petaete zen mörg", wörd minstes in iêl de Kempen oek gezee (misschin oek wel in Vloms Brabant?)

In Olland zegge z'oek wel dikkels dad iemand "gaar" is as em teveul gezopen ee, dus de betiêkenisverschuiving is ni' zoe abnormaal ;)

Over "röcht" emme 't ier al is iêder g'ad, namelijk:
http://www.antwerps.be/forum/topic/305

de consensus lekt te zijn da 't van < ruigt < ruigte komd, dus afgeleid van "ruig" gelak as leng-te en dip-te van laenk en diep. Ruig volk dus.
17 maart 2013, 19:07
Filip Lagey
Nen dikke merci! Pertang soems moeiloak te leejze, da geschreejven Aantwaarps. Mor alla, kmoet et er meej doen, niewoar.

Groetjes eut Deutstoalig Oewest-België en sorry veur men spelling.