| 20 mei 2009, 20:30
|
| van dees woord ken ek zoveel varianten maar vraag mn eige nog altijd af welke da de goei aentwaerpse zijn... voêrt, voe(r)sh, vöts, veurt, ... mijn moeder zegt altijd "dóed is vöts" maar van mijn vader ken ek 'trekt den boêt voe(r)sh" en da staad ook in smout. en voêrt em ke volges mij ook al wel gehoord (toch hier in zandvliet) en veurt (kempen ook). |
| 20 mei 2009, 21:10
|
| voêrt eb ik geliêrd, wrs omda'k filip dad em zing gebruike.. da's oêk de vörm diên in de woordenboek stoh http://www.antwerps.be/woordenboek/klikzoek/vo%EArt* |
| 20 mei 2009, 21:25
|
| waarom heeft dat trouwens een oê? (vraag ik me ook af voor vùr<*voêr) |
| 20 mei 2009, 21:47
|
| ik ken alleen voêrt, mor der zijn zoveel woorden meh veel varianten (bvb allemaal/allemol/amaal/ammol/ammel), echt niks om u zorgen over te maken imo :) |
| 20 mei 2009, 23:23
|
| neeje da dee ek ni zenne, ik gebruik toch meestal vöts omda da et meest van et nederlands afwijkt en omda ö gemakkelijker is uit te spreken as oê |
| 11 november 2009, 15:20
|
| In Aentwaerpe is't voêrt , en soems oêk voêsh Vört is kempens behalve in de uitdrukking "allez höp, vört me den ezel " maar da zen imitaties van wagenmenners die vanoep den buite in de stad kwamen waereken |
| 11 november 2009, 15:57
|
derek (11 november 2009, 15:20)
In Aentwaerpe is't voêrt , en soems oêk voêsh
is 't ni voesh? bvb in dóe moh voesh! |
| 11 november 2009, 16:24
|
| voêsh is brussels en da wörd doems gebruikt in tStad |
| 11 november 2009, 16:42
|
| Ok ja mah vader ze vader is van Brussel dus misschin dermee van da' "voesh". een muts is in Brussel oek een moesj en een plaats een plosj... |
| 11 november 2009, 22:02
|
| Onze pa en ikke, w'emme vrienden in Broesjel, Geênt en ont zeitje en soems zegge we al is iet die die dialecte voesh, broesjel, ket of koôremoot en Geênts abbajoaik weuh |